Beweging sleutel tot behoud van lichaamsgewicht

BewegingHoe houden mensen hun lichaamsgewicht op peil nadat ze erin geslaagd zijn vele kilo's kwijt te raken? Het antwoord moeten we volgens onderzoekers van de universiteit van Colorado zoeken bij lichaamsbeweging. Succesvolle 'gewichtshandhavers' eten niet minder dan mannen en vrouwen die altijd al een normaal gewicht hebben gehad, ze bewegen wel meer.

 
Een tijdelijke periode van diëten helpt om gewicht te verliezen, alleen komt daarna de uitdaging om dat normale gewicht te behouden. Vanuit calorisch standpunt is er een grote weerstand: iemand die obees is verbruikt bij elke stap meer energie, omdat hij meer lichaamsgewicht moet verzetten. Als dat overgewicht weg is, moet hij die leemte in calorisch verbruik zien in te vullen. Dat vergt een permanente gedragsverandering, hetzij door minder te gaan eten, hetzij door meer te gaan bewegen.

 

Volgens deze studie lijkt dat beweging het meeste succes te boeken. Onderzoekers deden deze waarneming door acht dagen lang de energiebalans bij 25 gewichtshandhavers, 27 mannen en vrouwen met normaal gewicht, en 28 obese mannen en vrouwen precies te meten. Deelnemers moesten gedurende zeven dagen 'dubbel gelabeld water' innemen en op basis van urinestalen kan daarmee de CO2-productie berekend worden. Als bijkomende test droeg iedereen ook een accelerometer (een stappenteller).

 

Ex-obese personen verbruikten 12 kcal/kg per dag, meer dan personen met een normaal gewicht (10 kcal/kg) en obese personen (7 kcal/kg). De stappenteller bevestigde dat resultaat, respectievelijk 12.100, 8900 en 6500 stappen per dag voor de drie groepen. Merk op dat iemand die obees is per stap meer calorieën verbruikt dan iemand met een normaal gewicht.

 

Referentie:
Ostendorf DM, Caldwell AE, Creasy SA, Pan Z et al. Physical activity energy expenditure and total daily energy expenditure in successful weight loss maintainers. Obesity (Silver Spring). 2019 Mar;27(3):496-504

 

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/4284

Comments are closed.