Studenten hebben als gevolg van academische stress vaak een slechtere mentale gezondheid. Er bestaat een wisselwerking tussen stress en voeding, waarbij stress de voedselkeuzes beïnvloedt. Voedingsinterventies kunnen effectief zijn bij het voorkomen van achteruitgang van de mentale gezondheid als gevolg van complexe wisselwerking tussen de hersenen, de darm en de darmmicrobiota. Eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat het eten van walnoten een positief effect heeft op de mentale gezondheid.
In een gerandomiseerde klinische studie (Australian New Zealand Clinical Trials Registry) zijn de effecten van academische stress en het dagelijks eten van walnoten bij studenten op de mentale gezondheid, biochemische markers van algemene gezondheid en de darmmicrobiota.
De onderzoekers ontdekten dat academische stress een negatief effect had op de zelfgerapporteerde stemming en de mentale gezondheidstoestand, terwijl de dagelijkse consumptie van walnoten de indicatoren voor de mentale gezondheid verbeterde en beschermde tegen enkele van de negatieve effecten van academische stress op metabole en stress-biomarkers.
Academische stress werd gelinkt aan een lagere darmmicrobiële diversiteit bij vrouwen, die werd verbeterd door de consumptie van walnoten. De effecten van academische stress of walnotenconsumptie bij mannelijke deelnemers konden niet worden vastgesteld vanwege het kleine aantal deelnemers. Het eten van walnoten kan dus een beschermend effect hebben tegen enkele van de negatieve effecten van academische stress, maar geslachtsafhankelijke mechanismen vereisen verder onderzoek.
Referentie: pubmed.ncbi..nlm.nih.gov
Bron: https://www.ggznieuws.nl/de-effecten-van-walnoten-en-academische-stress-op-mentale-gezondheid/